Terug in Ghana - Reisverslag uit Nandom, Ghana van Ron Monique Myrthe Lotte & Jesse - WaarBenJij.nu Terug in Ghana - Reisverslag uit Nandom, Ghana van Ron Monique Myrthe Lotte & Jesse - WaarBenJij.nu

Terug in Ghana

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg Ron Monique Myrthe Lotte & Jesse

01 Augustus 2014 | Ghana, Nandom

Gisterenochtend vroeg vertrokken richting Ghana. Onderweg hadden wij het geluk een twintigtal jonge mannen tegen te komen op weg naar ' hun volwassenheid '. Zij zagen er schitterend uit. Zij droegen tooien van schelpen en hadden schitterende versieringen om hun nek. Op hun hoofd hadden ze veel veren. Verder droegen zij een indianen lapje en hadden zij een stok met symbolen in hun hand. Een soort kleine totempaal. Zij gingen voor drie maanden naar een geheime plek. Zij keren daarna weer terug als man. Gelukkig mochten wij een foto maken. Hier is lang over gediscussieerd. Zij wisten namelijk niet of de geesten en voorouders dit goed vonden. Als wij niet zouden flitsen, stemden zij in. Het is een mooie foto geworden, zelfs met de iPhone.

Bij de grens aangekomen, leek het mis te gaan. Na een groot aantal formulieren ingevuld te hebben, die wij meermaals moesten overschrijven omdat ze het niet konden lezen, mochten wij de grens over. De papieren van onze chauffeur en gids waren echter - volgens de douane - niet in orde. Met deze papieren reisden zij overigens al jaren het land in en uit. Zij mochten het land niet in. Daar stonden wij dan. Met een auto maar zonder chauffeur. Verder had ik geen internationaal rijbewijs. Uiteindelijk mochten de chauffeur en de gids de grens passeren. Het lijkt mij beter hier niet alles aan het papier toe te vertrouwen. Wij passeerden de grens en waren vrolijk de situatie aan het bespreken, toen wij bij een controle post werden aangehouden en terug werden gestuurd naar de douane. Een beetje nerveus arriveerden wij weer bij de grens. Ditmaal werden onze medische gegevens gecontroleerd, het wel bekende ' gele boekje'. Ter plekke werden diverse spuiten gezet. Daar zaten wij niet op te wachten. Degene die onze inentingen bekeek - en die volgens mij niet echt wist waarvoor wij geënt waren - vond het op een gegeven moment wel best. Zoveel inentingen zou wel goed zijn. Eindelijk konden wij met een gerust hart vertrekken.

Na het passeren van de grens kwamen wij bij de nandom senior high school. Jesse heeft hier vorig jaar vrijwilligerswerk gedaan. Het was voor Jesse een geweldig weerzien met zijn Ghanese vrienden. De leerlingen - ruim 600 - zaten net te eten toen wij arriveerden. Een van de begeleiders wist dat wij vorig jaar naar Togo en Benin waren doorgereisd. Toen hij hoorde dat wij van Burkina kwamen vertelde hij de leerlingen - er van uit gaande dat wij nog steeds aan het reizen waren - dat wij zo van west Afrika houden dat wij al 13 maanden door west Afrika aan het reizen waren. Het leek ons maar beter om te zwijgen en niet te vertellen dat wij in de tussentijd een jaar waren thuis geweest.

• 01 Augustus 2014 - 09:00

Trudi:

whahaha 13 mnd door Afrika reizen..... nou als ik er goed over na denk zou het jullie nog lukken ook!! Wat bijzonder om een groep van deze jongens tegen te komen, wij kennen dit alleen van de tv... en van onze eigen zoon (nou dat willen deze pa en ma niet meer over doen)
    Op zo'n manier duurt dat wel erg lang zeg voor je door/over de douane/grens bent. Zal vast wel met centjes te maken hebben. hoop wel dat jullie weten wat ze jullie hebben ingespoten,
    brrr moet er niet aan denken.
    Wat een heerlijk weerzien zal dit geweest zijn Jesse! vooral om met eigen ogen te kunnen zien dat het nog steeds goed gaat en hopelijk vooruit!

groetjes Trudi en Dick

• 01 Augustus 2014 - 22:03

Nicole V Gent:

Tja en dan ben je overgeleverd aan de grappen en grollen van de douane daar......wel spannend. Verder weer een prachtige belevenis de jongens/mannen, douane en dan nog de school!

Verslag uit: Ghana, Nandom

Kenia wordt Ghana en Burkina Faso

05 Augustus 2014

Gelukkig toch niet te voorbarig.

04 Augustus 2014

Tot slot

02 Augustus 2014

Strand

01 Augustus 2014

Avontuur en harde werkelijkheid gaan hand in hand

01 Augustus 2014

Wil je met me trouwen?
Ron Monique Myrthe Lotte & Jesse

Beleef je droom, het leven is te kort om dat niet te doen! Kenia, het land met een rijke cultuur en een ongeëvenaarde natuur, stond al geruime tijd op ons "vakantie-verlanglijstje". Dit jaar zouden wij deze bakermat van de mensheid en van de safari gaan bezoeken. Het liep echter anders dan verwacht. Zoals een ieder weet hebben leden leden van de Somalische terroristische organisatie Al-Shabaab in september 2013 een aanslag gepleegd op het Westgate- winkelcentrum in Nairobi. In de eerste maanden van 2014 zijn er in met name Nairobi en Mombasa verschillende terroristische aanslagen en pogingen daartoe geweest. Hierbij zijn vele doden en gewonden gevallen. Onlangs is er aan de kust wederom een groot aantal aanslagen gepleegd. Gezien de gevaarlijke en gewelddadige situatie hebben wij besloten om niet naar Kenia te gaan. Wij zullen dit jaar wederom naar Ghana gaan (waar wij vorig jaar ook geweest zijn) en daarnaast zullen wij het prachtige, nog onbekende Burkina Faso bezoeken. Burkina Faso (= land van de oprechte mensen) is een republiek in West-Afrika. Het land grenst aan Benin, Ivoorkust, Ghana, Mali, Niger en Togo. De hoofdstad is Ouagadougou.Wij hopen wederom veel in contact te komen met de vriendelijke bevolking, en kennis te maken met hun land, cultuur en overweldigende natuur. Naast het ontdekken van swingende steden zoals Bobo- Dioulasso en de hoofdstad Ouagadougou- met levendige markten, zullen wij weer veel gaan wandelen en fietsen door de natuur, beklimmen wij imposante rotsformaties en bezoeken en overnachten wij in kleine dorpjes waar de tijd heeft stil gestaan. Ook zal een bezoek aan de natuurparken niet ontbreken. Burkina Faso is nog steeds een van de armste landen ter wereld. De bevolking is grotendeels analfabeet. Toch lijkt ons een bezoek aan Burkina Faso meer dan de moeite waard! Veel tradities zijn bewaard gebleven, vrouwen lopen bijvoorbeeld nog steeds in kleurrijke kledij (de Vliscostoffen die speciaal voor de Afrikaanse markt gemaakt worden komen overigens uit Helmond!)en het traditionele handwerk is bewaard gebleven. Men leeft nog dicht bij de natuur, zeker op het platteland waar de meeste dorpen nog niet zijn aangesloten op het electriciteitsnetwerk. Men staat op met de zon en gaat weer vroeg naar bed. Het toerisme is in Burkina Faso nog niet erg ontwikkeld, dat betekent dat voor veel kinderen met name in de dorpen elke 'nasara' (blanke) het bekijken waard zal zijn. Ghana Eigenlijk heeft Ghana weinig introductie nodig. Wij zijn daar vorig jaar al geweest en hebben daar uitvoerig verslag van gedaan. Maar er is gelukkig nog veel meer te zien, Lake Bosumtwe, gelegen in een prachtige omgeving, apendorp Baobeng Fiema, gelegen in de middle of nowhere, waar de apen met de lokale bevolking in harmonie leven, de Wli- waterval en natuurlijk de vele kleine plaatsjes met de kleurrijke markten. Groot verschil met de overige landen: Ghana is een Engelse kolonie geweest, de sfeer is toch anders en het hele land is booming.

Actief sinds 29 Juni 2014