HardtHaven Children Home - Reisverslag uit Kpandae, Ghana van Ron Monique Myrthe Lotte & Jesse - WaarBenJij.nu HardtHaven Children Home - Reisverslag uit Kpandae, Ghana van Ron Monique Myrthe Lotte & Jesse - WaarBenJij.nu

HardtHaven Children Home

Door: ron

Blijf op de hoogte en volg Ron Monique Myrthe Lotte & Jesse

12 Juli 2014 | Ghana, Kpandae

In Nederland is ergens naar toe gaan inmiddels een routinehandeling. De vriendelijke stem uit het navigatiesysteem geeft bijna op de minuut aan wanneer je zult arriveren op een plaats waar je nog nooit bent geweest. In Ghana is dat wel anders. Bestemmingen zijn slecht aangegeven en afstanden moet je met een korrel zout nemen. mijlen en kilometers worden door elkaar gebruikt. De chauffeurs kunnen nauwelijks kaart lezen. Met bewondering kijken wij iedere keer weer naar de creatieve manieren van openbaar vervoer. Volgestouwde busjes, volgeladen vrachtwagens met daarop lifters en dieren of een heel gezin op de motorfiets. Het gros van de Ghanezen reist alleen naar het eerstvolgende dorp en terug. Alles wat wij ondernemen is dus snel very far. Onze reis naar het Voltameer was inderdaad een lange reis, hobbelend over een rode grindweg vol met kuilen. Waar je met je auto ook stopt, nog voordat je stilstaat staan tientallen verkopers om de auto. Van achter je raam kun je werkelijk alles kopen. zeep, water, tandenborsels, cd s, schilderijen, fietsenbanden en noem maar op.

Na een lange tocht arriveerden wij bij het Voltameer. Het Voltameer voorziet geheel Ghana van elektriciteit. Het is een van de grootste stuwmeren ter wereld. Acht maal zo groot als het IJsselmeer. In droge perioden kan de waterstand drastisch dalen en zijn er veel stroomstoringen. Het licht gaat dan letterlijk uit.

Onze bestemming was HardtHaven Children Home. HardtHaven biedt een veilig onderkomen aan kinderen die getroffen door HIV of AIDS. Dat wil zeggen kinderen die zelf besmet zijn en kinderen die hun ouders verloren hebben aan deze ziekte. In het tehuis wordt in de basisbehoeften voorzien en daarnaast krijgen de kinderen de kans om naar school te gaan. Momenteel verblijven er 26 kinderen in het tehuis. De kinderen zijn in de leeftijd van 1 tot en met 18 jaar.Zij krijgen hier goede medicijnen en een goede medische zorg. Naast het tehuis biedt Hardthaven steun aan een groot aantal gezinnen in de omliggende gemeenschappen. Andere activiteiten zijn, korte termijn revalidatie voor ernstig zieke kinderen vanuit het lokale ziekenhuis, educatie op het gebied van HIV en AIDS, educatie op het gebied van hygiene en andere gezondheidsgerelateerde onderwerpen.

Wij zijn een aantal dagen in Hardthaven geweest en hebben ons bezig gehouden met de dagelijkse activiteiten. Van het helpen bij het maken van het huiswerk tot het spelen van een potje voetbal. De kinderen in HardtHaven weten het zeker. Argentinie, met hun grote ster Messi, wordt wereldkampioen. Het verblijf in HadtHaven is zeer bijzonder te noemen.

• 13 Juli 2014 - 13:59

Trudi:

Wow komen wij net terug van een weekendje Veluwe, en dan lezen we van jullie reis , nou ik moet zeggen het is niet te vergelijken. Maar dat wisten jullie al. Tjonge wat zijn jullie super bezig ik ben trots op jullie, die kinderen zullen de tijd van hun leven hebben met zoveel persoonlijke aandacht!!

het voltameer zal ook wel zeer indrukwekkend geweest zijn 8x zo groot kan het me niet voorstellen vind het IJsselmeer al zo groot.

dikke kus van ons Trudi en Dick

• 13 Juli 2014 - 16:58

Pap En Mam:

We hebben net alles gelezen , tot nu toe lijkt het me allemaal heel leuk
    Met ons gaat alles goed , het heeft hier nog een paar dagen flink geregend.
    We wachten weer tot het volgende verhaal.
    Heel veel lieve groetjes van papa en mama, daag lotte jesse myrthe.

• 14 Juli 2014 - 13:19

Garry Monique En Brian :

zo te zien maken jullie weer veel mee
    hier heeft het zo veel geregend
    voltameer lijkt me erg indrukwekkend en het helpen bij de kinderen zal jullie veel voldoening hebben gegeven

groetjes

Verslag uit: Ghana, Kpandae

Kenia wordt Ghana en Burkina Faso

05 Augustus 2014

Gelukkig toch niet te voorbarig.

04 Augustus 2014

Tot slot

02 Augustus 2014

Strand

01 Augustus 2014

Avontuur en harde werkelijkheid gaan hand in hand

01 Augustus 2014

Wil je met me trouwen?
Ron Monique Myrthe Lotte & Jesse

Beleef je droom, het leven is te kort om dat niet te doen! Kenia, het land met een rijke cultuur en een ongeëvenaarde natuur, stond al geruime tijd op ons "vakantie-verlanglijstje". Dit jaar zouden wij deze bakermat van de mensheid en van de safari gaan bezoeken. Het liep echter anders dan verwacht. Zoals een ieder weet hebben leden leden van de Somalische terroristische organisatie Al-Shabaab in september 2013 een aanslag gepleegd op het Westgate- winkelcentrum in Nairobi. In de eerste maanden van 2014 zijn er in met name Nairobi en Mombasa verschillende terroristische aanslagen en pogingen daartoe geweest. Hierbij zijn vele doden en gewonden gevallen. Onlangs is er aan de kust wederom een groot aantal aanslagen gepleegd. Gezien de gevaarlijke en gewelddadige situatie hebben wij besloten om niet naar Kenia te gaan. Wij zullen dit jaar wederom naar Ghana gaan (waar wij vorig jaar ook geweest zijn) en daarnaast zullen wij het prachtige, nog onbekende Burkina Faso bezoeken. Burkina Faso (= land van de oprechte mensen) is een republiek in West-Afrika. Het land grenst aan Benin, Ivoorkust, Ghana, Mali, Niger en Togo. De hoofdstad is Ouagadougou.Wij hopen wederom veel in contact te komen met de vriendelijke bevolking, en kennis te maken met hun land, cultuur en overweldigende natuur. Naast het ontdekken van swingende steden zoals Bobo- Dioulasso en de hoofdstad Ouagadougou- met levendige markten, zullen wij weer veel gaan wandelen en fietsen door de natuur, beklimmen wij imposante rotsformaties en bezoeken en overnachten wij in kleine dorpjes waar de tijd heeft stil gestaan. Ook zal een bezoek aan de natuurparken niet ontbreken. Burkina Faso is nog steeds een van de armste landen ter wereld. De bevolking is grotendeels analfabeet. Toch lijkt ons een bezoek aan Burkina Faso meer dan de moeite waard! Veel tradities zijn bewaard gebleven, vrouwen lopen bijvoorbeeld nog steeds in kleurrijke kledij (de Vliscostoffen die speciaal voor de Afrikaanse markt gemaakt worden komen overigens uit Helmond!)en het traditionele handwerk is bewaard gebleven. Men leeft nog dicht bij de natuur, zeker op het platteland waar de meeste dorpen nog niet zijn aangesloten op het electriciteitsnetwerk. Men staat op met de zon en gaat weer vroeg naar bed. Het toerisme is in Burkina Faso nog niet erg ontwikkeld, dat betekent dat voor veel kinderen met name in de dorpen elke 'nasara' (blanke) het bekijken waard zal zijn. Ghana Eigenlijk heeft Ghana weinig introductie nodig. Wij zijn daar vorig jaar al geweest en hebben daar uitvoerig verslag van gedaan. Maar er is gelukkig nog veel meer te zien, Lake Bosumtwe, gelegen in een prachtige omgeving, apendorp Baobeng Fiema, gelegen in de middle of nowhere, waar de apen met de lokale bevolking in harmonie leven, de Wli- waterval en natuurlijk de vele kleine plaatsjes met de kleurrijke markten. Groot verschil met de overige landen: Ghana is een Engelse kolonie geweest, de sfeer is toch anders en het hele land is booming.

Actief sinds 29 Juni 2014