Accra & Kokrobite - Reisverslag uit Accra, Ghana van Ron Monique Myrthe Lotte & Jesse - WaarBenJij.nu Accra & Kokrobite - Reisverslag uit Accra, Ghana van Ron Monique Myrthe Lotte & Jesse - WaarBenJij.nu

Accra & Kokrobite

Door: Ron & Myrthe

Blijf op de hoogte en volg Ron Monique Myrthe Lotte & Jesse

07 Juli 2014 | Ghana, Accra

Accra 22:00 uur Nederlandse tijd (20:00 Ghanese tijd).

Tropische, natte warmte met een vleugje kerosine geur omhelst ons bij het verlaten van het vliegtuig. Wij zijn er! Nu snel op zoek naar een TV. De douane konden wij snel passeren. Met verbazing keken wij weer naar de bagageband. Enorme hutkoffers en gesealde dozen, maar ook een groot aantal televisies passeerden de revue. Buiten op het plein aangekomen, staan al tientallen Ghanezen naar het scherm te kijken. Nederland-Costa Rica 0-0. Ondanks dat de Black Stars al zijn uitgeschakeld, leeft voetbal enorm in Ghana. Nederland wordt aangemoedigd. Na de beslissende strafschop ging iedereen uit zijn dak. Veel geschreeuw, gelach, toeters, chaotisch verkeer... Wij voelen ons al snel weer thuis in Ghana.

Kokrobite,

Vorig jaar hebben wij onze rondreis door Ghana Togo en Benin afgesloten in Kokrobite. Dit jaar starten wij onze reis hier. Nog voordat wij Kokrobite inreden hoorden wij een schreeuw en sprong iemand van zijn stoel. Toen wij keken wat er gaande was, zagen wij een vertrouwd gezicht op ons afrennen. Het was iemand die wij vorig jaar ontmoet hadden. Het was leuk om te zien dat er zo veel meer mensen blij waren om ons weer te zien. Het warme onthaald voelde alsof we thuis kwamen. Het is ook vooral de bevolking die een reis door Ghana tot een hoogtepunt maakt. Mensen die materieel zo weinig hebben en toch zoveel gastvrijheid geven. Die ons als vanzelfsprekend als familie ontvangen.

Wij zullen tot donderdag in Kokrobite blijven en zullen samen met de Ghanezen naar Nederland-Argentiene kijken. Daarna reizen wij door naar het ' HardtHaven Children's Home'. Daar zullen wij een aantal dagen de handen uit de mouwen steken. HardtHaven biedt een veilig onderkomen aan kinderen die zijn getroffen door HIV/AIDS.

Groetjes van ons allemaal

• 07 Juli 2014 - 17:21

Constance:

Hahaha, zullen de volgende keer ook wat enthousiater reageren als jullie onze straat in komen rijden - hahaha. Wel heerlijk om zo je reis te beginnen......

• 07 Juli 2014 - 20:42

Trudi:

Hier was het toch ook wel tot 3 uur snachts erg onrustig en veel vrolijkheid buiten op straat gepaard gaand met vuurwerk. Maar goed jullie zijn weer "thuis" wat fijn om zo verwelkomt te worden. Dit geef je een goed gevoel neem ik aan. Geniet van deze gastvrijheid en van de voetbal wedstrijd a.s. woensdag.

liefs Trudi en Dick

• 08 Juli 2014 - 09:46

Ans:

Heeeeey, tóch eerst maar door de Douane en dan voetbal gekeken. Ik vroeg me al af hoe je dat had gedaan met zo'n megalange wedstrijd. Lekker dat we erdoor zijn he! jullie missen nu waarschijnlijk wel alle leuke plaatjes op facebook. Veel plezier met de wedstrijd morgen! Hier alles okay! groetjes voor iedereen, de tickchick

• 08 Juli 2014 - 14:47

Fleur:

Nu al herkent in Ghana en voetbal gekeken! Dat is een goede aftrap van jullie vakantie!
    Heel veel plezier op deze reis! En wat gaaf en mooi dat jullie kinderen met aids gaan helpen, echt respect! We (ik + de rest hier) volgen jullie via het blog!

Liefs, Fleur en de rest : )
    PS: Myr, ik hoef hier geen mysterieuze puntjes te gaan typen WANT IK HEB HET GEHAALD, mega blij : )

• 01 Augustus 2014 - 21:02

Nicole V Gent:

Wow dat is nog eens een mooi welkom!

Verslag uit: Ghana, Accra

Kenia wordt Ghana en Burkina Faso

05 Augustus 2014

Gelukkig toch niet te voorbarig.

04 Augustus 2014

Tot slot

02 Augustus 2014

Strand

01 Augustus 2014

Avontuur en harde werkelijkheid gaan hand in hand

01 Augustus 2014

Wil je met me trouwen?
Ron Monique Myrthe Lotte & Jesse

Beleef je droom, het leven is te kort om dat niet te doen! Kenia, het land met een rijke cultuur en een ongeëvenaarde natuur, stond al geruime tijd op ons "vakantie-verlanglijstje". Dit jaar zouden wij deze bakermat van de mensheid en van de safari gaan bezoeken. Het liep echter anders dan verwacht. Zoals een ieder weet hebben leden leden van de Somalische terroristische organisatie Al-Shabaab in september 2013 een aanslag gepleegd op het Westgate- winkelcentrum in Nairobi. In de eerste maanden van 2014 zijn er in met name Nairobi en Mombasa verschillende terroristische aanslagen en pogingen daartoe geweest. Hierbij zijn vele doden en gewonden gevallen. Onlangs is er aan de kust wederom een groot aantal aanslagen gepleegd. Gezien de gevaarlijke en gewelddadige situatie hebben wij besloten om niet naar Kenia te gaan. Wij zullen dit jaar wederom naar Ghana gaan (waar wij vorig jaar ook geweest zijn) en daarnaast zullen wij het prachtige, nog onbekende Burkina Faso bezoeken. Burkina Faso (= land van de oprechte mensen) is een republiek in West-Afrika. Het land grenst aan Benin, Ivoorkust, Ghana, Mali, Niger en Togo. De hoofdstad is Ouagadougou.Wij hopen wederom veel in contact te komen met de vriendelijke bevolking, en kennis te maken met hun land, cultuur en overweldigende natuur. Naast het ontdekken van swingende steden zoals Bobo- Dioulasso en de hoofdstad Ouagadougou- met levendige markten, zullen wij weer veel gaan wandelen en fietsen door de natuur, beklimmen wij imposante rotsformaties en bezoeken en overnachten wij in kleine dorpjes waar de tijd heeft stil gestaan. Ook zal een bezoek aan de natuurparken niet ontbreken. Burkina Faso is nog steeds een van de armste landen ter wereld. De bevolking is grotendeels analfabeet. Toch lijkt ons een bezoek aan Burkina Faso meer dan de moeite waard! Veel tradities zijn bewaard gebleven, vrouwen lopen bijvoorbeeld nog steeds in kleurrijke kledij (de Vliscostoffen die speciaal voor de Afrikaanse markt gemaakt worden komen overigens uit Helmond!)en het traditionele handwerk is bewaard gebleven. Men leeft nog dicht bij de natuur, zeker op het platteland waar de meeste dorpen nog niet zijn aangesloten op het electriciteitsnetwerk. Men staat op met de zon en gaat weer vroeg naar bed. Het toerisme is in Burkina Faso nog niet erg ontwikkeld, dat betekent dat voor veel kinderen met name in de dorpen elke 'nasara' (blanke) het bekijken waard zal zijn. Ghana Eigenlijk heeft Ghana weinig introductie nodig. Wij zijn daar vorig jaar al geweest en hebben daar uitvoerig verslag van gedaan. Maar er is gelukkig nog veel meer te zien, Lake Bosumtwe, gelegen in een prachtige omgeving, apendorp Baobeng Fiema, gelegen in de middle of nowhere, waar de apen met de lokale bevolking in harmonie leven, de Wli- waterval en natuurlijk de vele kleine plaatsjes met de kleurrijke markten. Groot verschil met de overige landen: Ghana is een Engelse kolonie geweest, de sfeer is toch anders en het hele land is booming.

Actief sinds 29 Juni 2014