Heilige vissen en eliens - Reisverslag uit Bobo-Dioulasso, Burkina Faso van Ron Monique Myrthe Lotte & Jesse - WaarBenJij.nu Heilige vissen en eliens - Reisverslag uit Bobo-Dioulasso, Burkina Faso van Ron Monique Myrthe Lotte & Jesse - WaarBenJij.nu

Heilige vissen en eliens

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Ron Monique Myrthe Lotte & Jesse

26 Juli 2014 | Burkina Faso, Bobo-Dioulasso

Vroeg uit de veren om het dorp Koro te bezoeken. Koro is een animistisch dorp, gebouwd boven op een ruige berg met mooie vergezichten. Het uitzicht was echter niet de reden om het dorp daar te bouwen. Vanwege de moeilijke bereikbaarheid en ligging boven op de berg, waren de bewoners goed in staat zich te verdedigen tegen de vijanden. Het leek wel of de tijd hier eeuwen had stilgestaan. Het enige dat wij in het dorp konden kopen waren enorme wormen (proteïne) en noten. Wij hebben maar voor de noten gekozen.

Nadat wij het dorp hadden bezichtigd hebben wij een meer met heilige vissen bezocht. Het was een geweldige tocht er naar toe. De vissen leken op enorme meervallen. De vissen waren bijna net zo groot als ik (heel groot dus). Zij waren gelukkig ongevaarlijk voor mensen. De vissen kregen kippen als voer. Op deze plek werden ontzettend veel dieren geslacht en geofferd. Wij besloten om dit niet bij te wonen. Volgens onze gids waren het geen aangename gebeurtenissen om te zien.

Nog geen dertig kilometer van dit dorp ligt een kerk, die gebouwd is in de vorm van een ufo. Dit gebied was vrijwel onbereikbaar en ik vind het nu nog knap dat wij daar zijn aangekomen. Wat een bizarre tocht door enorme waterplassen en over super steile weggetjes recht omhoog de berg op, die de naam weg eigenlijk niet verdienen. Omdat onze vier maal vier, de hellingen niet meer op kon moesten wij verder gaan lopen. Op de plaats aangekomen wist je niet wat je zag. Een enorme kerk, lijkend op een ufo. Omdat er niemand in de buurt was, hebben wij de kerk stiekem van binnen bezocht. Hier waren symbolen en teksten aanwezig over de overbevolking van de aarde. Deze groepering (wij dachten meer aan een sekte) is door een Fransman opgericht (reeliens) en kent inmiddels al veel volgelingen. Zij geloven dat de Eliens in 2035 op de aarde zullen landen. De betreffende Fransman is namelijk door de Eliens ontvoerd geweest. Hij kreeg de opdracht mee om op aarde alvast kerken in de vorm van ufo's te realiseren. Tevens moest hij in zo veel mogelijk landen ambassades gaan opzetten voor de Eliens. Wat zij daar mee moeten is ons nog steeds niet duidelijk. Onze ogen werden steeds groter, zeker toen bleek dat een groot aantal intellectuelen deel uitmaakt van deze groep en zij ook clownen nastreven. De eerste drie weken van augustus komen vanuit de hele wereld volgelingen naar deze plaats. Ik vond het allemaal maar angstaanjagend en wil niet weten wat er dan gebeurt op deze plaats. Ik wilde alleen maar weer vertrekken.

Tegen het eind van de middag hebben wij de grand mosque bezocht uit 1880. Het gebouw imponeert enorm. Het is een uitstekend voorbeeld van Sudanese architectuur, met torens en palmhouten stutten. De buitenmuren zijn wit geverfd en er steken boomstammen (stutten) uit de muren. Op de minaretten zijn geïmporteerde struisvogeleieren geplaatst, om de kracht van de regen te breken. Wij hebben de moskee ook van binnen bezocht op het moment toen de gevel goud kleurde en de bevolking voor het gebed de moskee bezocht. De toegang is eigenlijk verboden voor niet moslims maar met een gids mochten wij naar binnen. Uiteraard eerst de schoenen uit, Het was een schitterend gebouw. Op de vloer lagen gebedsmatten en aan de muren hingen bezempjes om ze schoon te vegen. Wij bezochten de plek van de imam en de plaats waar uit de Koran wordt voorgelezen. De gids beantwoordde al onze vragen en wij vonden het bezoek de moeite meer dan waard. We zijn vervolgens het dak op gegaan om een minaret te bekijken. De helft van de bevolking van Burkina Faso is overigens moslim. De andere helft is Christen. Iedereen is eigenlijk een beetje animist.

Daarna zijn wij naar de oude wijk gegaan, een animistisch dorp in de stad. Het oudste huis dateert van de 11e eeuw. Het gedeelte waar het dorpshoofd woont, wordt als heilig beschouwd en konden wij niet bezoeken. Er zijn plaatsen waar nog druk wordt geofferd, schapen en kippen, en het was enorm druk. Pappa, Jesse en ik hebben met de dorps bewoners nog lokaal bier gedronken. Dat werd ter plekke gebrouwen.

groetjes Lotte

• 27 Juli 2014 - 08:56

Trudi:

Zou Koro best wel willen zien maar dan voor het uitzicht, niet voor de wormen en het offeren. Ze hebben wel veel heilige dieren daar zeg, krokodillen nu vissen, wat komt er nog meer?
    Kan de kriebels die je kreeg bij de ufo kerk helemaal voorstellen Lotte. Wij hebben een film gezien (lang geleden) daar werd een kind in ontvoerd door aliens en later weer terug gebracht met een opdracht. Zou hij dat geweest zijn of heeft hij ook die film gezien... brr kriebels!
    Wat bijzonder dat jullie zo'n oude moskee in mochten, zal vast wel heel mooi geweest zijn.
    Tot slot het animistisch dorp ...wauw wat een drukke dag.... en als beloning een biertje! Ben nu wel heel benieuwd of dat lekker was? Pfff hoe verwerken jullie dit (de indrukken) in jullie hoofd? mijn hoofd zou op een gegeven moment vol zitten....ach ja wat fijn dat er dan digitale camera's zijn.. kan je thuis alles rustig een keer over doen ;)

Groetjes Trudi en Dick

• 29 Juli 2014 - 16:39

Timo & Scott:

Ome ronnie bier gedronken! Dat gelooft niemand. Dat willen we nog op foto of video zien!
    Krokodillen, geweldig. Niks voor jou jesse als huisdier?

groetjes en veel reisplezier verder, scott, timo, joyce en harry

• 29 Juli 2014 - 16:39

Timo & Scott:

Krokodillen, geweldig. Niks voor jou jesse als huisdier?

groetjes en veel reisplezier verder, scott, timo, joyce en harry

Verslag uit: Burkina Faso, Bobo-Dioulasso

Kenia wordt Ghana en Burkina Faso

05 Augustus 2014

Gelukkig toch niet te voorbarig.

04 Augustus 2014

Tot slot

02 Augustus 2014

Strand

01 Augustus 2014

Avontuur en harde werkelijkheid gaan hand in hand

01 Augustus 2014

Wil je met me trouwen?
Ron Monique Myrthe Lotte & Jesse

Beleef je droom, het leven is te kort om dat niet te doen! Kenia, het land met een rijke cultuur en een ongeëvenaarde natuur, stond al geruime tijd op ons "vakantie-verlanglijstje". Dit jaar zouden wij deze bakermat van de mensheid en van de safari gaan bezoeken. Het liep echter anders dan verwacht. Zoals een ieder weet hebben leden leden van de Somalische terroristische organisatie Al-Shabaab in september 2013 een aanslag gepleegd op het Westgate- winkelcentrum in Nairobi. In de eerste maanden van 2014 zijn er in met name Nairobi en Mombasa verschillende terroristische aanslagen en pogingen daartoe geweest. Hierbij zijn vele doden en gewonden gevallen. Onlangs is er aan de kust wederom een groot aantal aanslagen gepleegd. Gezien de gevaarlijke en gewelddadige situatie hebben wij besloten om niet naar Kenia te gaan. Wij zullen dit jaar wederom naar Ghana gaan (waar wij vorig jaar ook geweest zijn) en daarnaast zullen wij het prachtige, nog onbekende Burkina Faso bezoeken. Burkina Faso (= land van de oprechte mensen) is een republiek in West-Afrika. Het land grenst aan Benin, Ivoorkust, Ghana, Mali, Niger en Togo. De hoofdstad is Ouagadougou.Wij hopen wederom veel in contact te komen met de vriendelijke bevolking, en kennis te maken met hun land, cultuur en overweldigende natuur. Naast het ontdekken van swingende steden zoals Bobo- Dioulasso en de hoofdstad Ouagadougou- met levendige markten, zullen wij weer veel gaan wandelen en fietsen door de natuur, beklimmen wij imposante rotsformaties en bezoeken en overnachten wij in kleine dorpjes waar de tijd heeft stil gestaan. Ook zal een bezoek aan de natuurparken niet ontbreken. Burkina Faso is nog steeds een van de armste landen ter wereld. De bevolking is grotendeels analfabeet. Toch lijkt ons een bezoek aan Burkina Faso meer dan de moeite waard! Veel tradities zijn bewaard gebleven, vrouwen lopen bijvoorbeeld nog steeds in kleurrijke kledij (de Vliscostoffen die speciaal voor de Afrikaanse markt gemaakt worden komen overigens uit Helmond!)en het traditionele handwerk is bewaard gebleven. Men leeft nog dicht bij de natuur, zeker op het platteland waar de meeste dorpen nog niet zijn aangesloten op het electriciteitsnetwerk. Men staat op met de zon en gaat weer vroeg naar bed. Het toerisme is in Burkina Faso nog niet erg ontwikkeld, dat betekent dat voor veel kinderen met name in de dorpen elke 'nasara' (blanke) het bekijken waard zal zijn. Ghana Eigenlijk heeft Ghana weinig introductie nodig. Wij zijn daar vorig jaar al geweest en hebben daar uitvoerig verslag van gedaan. Maar er is gelukkig nog veel meer te zien, Lake Bosumtwe, gelegen in een prachtige omgeving, apendorp Baobeng Fiema, gelegen in de middle of nowhere, waar de apen met de lokale bevolking in harmonie leven, de Wli- waterval en natuurlijk de vele kleine plaatsjes met de kleurrijke markten. Groot verschil met de overige landen: Ghana is een Engelse kolonie geweest, de sfeer is toch anders en het hele land is booming.

Actief sinds 29 Juni 2014