Heilige krokodillen - Reisverslag uit Bobo-Dioulasso, Burkina Faso van Ron Monique Myrthe Lotte & Jesse - WaarBenJij.nu Heilige krokodillen - Reisverslag uit Bobo-Dioulasso, Burkina Faso van Ron Monique Myrthe Lotte & Jesse - WaarBenJij.nu

Heilige krokodillen

Door: Jesse

Blijf op de hoogte en volg Ron Monique Myrthe Lotte & Jesse

25 Juli 2014 | Burkina Faso, Bobo-Dioulasso

Vandaag was in Burkina Faso een nationale rouwdag vanwege het neergestorte vliegtuig. Twee gasten van ons hotel zaten op de vlucht. Vanochtend zijn wij naar de ceremonie van de koning geweest.

In de middag zijn wij naar Bazoule gegaan, waar wij een kijkje hebben genomen bij de waterpoel met twee honderd heilige krokodillen. De inwoners van het dorpje leven in harmonie met deze reusachtige beesten. De kinderen uit het dorp nemen zelfs een bad in her water waar de krokodillen zwemmen.

De chief van het dorp kon met de krokodillen communiceren en hij had begrepen dat de beesten ons niet zouden bijten. Niemand trekt de conclusies van een chief in twijfel, dus gingen wij vol goede moed met een kip op pad. De kip werd gebruikt om de krokodillen uit het water te lokken. Het was spectaculair om te zien hoe de krokodillen uit het water kwamen. Omdat de krokodillen ons niet zouden bijten volgens de chief moesten wij de heilige beesten ook aanraken. Niemand spreekt de chief tegen, behalve mama die weigerde naar de krokodil te gaan, dus vol goede moed gingen wij naar de krokodil. Ik heb zelfs op zijn rug gezeten. Daarna heb ik de krokodil de levende kip gevoerd. De kip was immers de beloning voor de krokodil om ons niets te doen.

Op een gegeven moment zaten er wel tien krokodillen bij ons in de buurt. Tijd voor ons om op te stappen vond de chief.

Vandaag had ik met een Nederlander gesproken, die door de politie was aangehouden omdat hij tijdens het auto rijden mobiel aan het bellen was. Dat is niet verboden hier. Toen hij dat tegen de agent zei, zei die dat klopt, maar in jullie land is dat wel verboden dus mag je het hier ook niet. Dan zal die agent toch heel wat rechts systemen moeten beheersen. Hij kwam er overigens met een waarschuwing vanaf.

Ook dit verhaal is weer op onze telefoon getypt. Sorry voor de fouten. Wij kunnen de tekst niet terug lezen.
Groetjes Jesse

• 25 Juli 2014 - 22:35

René Esser:

Hallo heldhaftige wereldreizigers,

Jesse jullie hebben al heel veel meegemaakt, maar het moet svp niet veel gekker worden. In het water gaan op de rug van een krokodil vind ik vanaf mijn stoel thuis niet zo'n veilig idee.
    Het is voor mij ook nieuw dat een krokodil als een heilig dier wordt gezien. Ik ben benieuwd van de chef van het dorp te zeggen heeft als er wel iets gebeurd.

Wij hebben hier ook het vreselijke nieuws omtrent het vliegtuig hier ook mee gekregen. Jullie worden wel heel en weer geslingerd mbt mooie en trieste ervaringen tijdens deze vakantie.
    Ik hoop dat jullie na deze gebeurtenis de knop ook weer kunnen omzetten om toch verder te genieten van deze vakantie.

Hou het svp wel veilig en laat de krokodillen en andere gevaarlijke dieren naar rustig met rust, we zien iederen graag veilig terug.

Heel veel plezier.

René

• 26 Juli 2014 - 08:03

Trudi:

Hahahahaha de held van de dag is Monique!!! Heb je geen straf gekregen van de chief? Meestal staat daar een sanctie tegen over! Maar Jesse ik vind je Bijzonder heldhaftig maar beloof dat je het nooit meer zal doen.... ben het met de vorige spreker eens laat de dieren maar met rust!

Het moet met de verkeersregels niet gekker worden.. maar inderdaad wel super knap van die agent als hij alle verkeersregels zou kennen!!

Tja en dan de vliegramp.... zo vreselijk wat er in een paar dagen tijd allemaal gebeurt Hier is nederland ook lam geslagen, zullen jullie niet veel van mee krijgen, maar wat bizar dat je dan op vakantie een ceremonie van een ander vliegtuig mee maakt. Ja dat zal ook wel dubbel zijn, vreselijk en waarschijnlijk ook wel bijzonder want wanneer maak je zo'n ceremonie nu mee.....

ga alsjeblieft weer genieten van jullie vakantie en laat ons jullie blogs met fouten maar heerlijk lezen, ik kon geen fouten ontdekken Jesse! liefs Trudi en Dick

• 01 Augustus 2014 - 21:38

Nicole V Gent:

Wauw Jesse op de rug van een krokodil.......ik doe het je niet na ik zou denk ik net als Monique (mama) reageren........brrrr

Nicole

Verslag uit: Burkina Faso, Bobo-Dioulasso

Kenia wordt Ghana en Burkina Faso

05 Augustus 2014

Gelukkig toch niet te voorbarig.

04 Augustus 2014

Tot slot

02 Augustus 2014

Strand

01 Augustus 2014

Avontuur en harde werkelijkheid gaan hand in hand

01 Augustus 2014

Wil je met me trouwen?
Ron Monique Myrthe Lotte & Jesse

Beleef je droom, het leven is te kort om dat niet te doen! Kenia, het land met een rijke cultuur en een ongeëvenaarde natuur, stond al geruime tijd op ons "vakantie-verlanglijstje". Dit jaar zouden wij deze bakermat van de mensheid en van de safari gaan bezoeken. Het liep echter anders dan verwacht. Zoals een ieder weet hebben leden leden van de Somalische terroristische organisatie Al-Shabaab in september 2013 een aanslag gepleegd op het Westgate- winkelcentrum in Nairobi. In de eerste maanden van 2014 zijn er in met name Nairobi en Mombasa verschillende terroristische aanslagen en pogingen daartoe geweest. Hierbij zijn vele doden en gewonden gevallen. Onlangs is er aan de kust wederom een groot aantal aanslagen gepleegd. Gezien de gevaarlijke en gewelddadige situatie hebben wij besloten om niet naar Kenia te gaan. Wij zullen dit jaar wederom naar Ghana gaan (waar wij vorig jaar ook geweest zijn) en daarnaast zullen wij het prachtige, nog onbekende Burkina Faso bezoeken. Burkina Faso (= land van de oprechte mensen) is een republiek in West-Afrika. Het land grenst aan Benin, Ivoorkust, Ghana, Mali, Niger en Togo. De hoofdstad is Ouagadougou.Wij hopen wederom veel in contact te komen met de vriendelijke bevolking, en kennis te maken met hun land, cultuur en overweldigende natuur. Naast het ontdekken van swingende steden zoals Bobo- Dioulasso en de hoofdstad Ouagadougou- met levendige markten, zullen wij weer veel gaan wandelen en fietsen door de natuur, beklimmen wij imposante rotsformaties en bezoeken en overnachten wij in kleine dorpjes waar de tijd heeft stil gestaan. Ook zal een bezoek aan de natuurparken niet ontbreken. Burkina Faso is nog steeds een van de armste landen ter wereld. De bevolking is grotendeels analfabeet. Toch lijkt ons een bezoek aan Burkina Faso meer dan de moeite waard! Veel tradities zijn bewaard gebleven, vrouwen lopen bijvoorbeeld nog steeds in kleurrijke kledij (de Vliscostoffen die speciaal voor de Afrikaanse markt gemaakt worden komen overigens uit Helmond!)en het traditionele handwerk is bewaard gebleven. Men leeft nog dicht bij de natuur, zeker op het platteland waar de meeste dorpen nog niet zijn aangesloten op het electriciteitsnetwerk. Men staat op met de zon en gaat weer vroeg naar bed. Het toerisme is in Burkina Faso nog niet erg ontwikkeld, dat betekent dat voor veel kinderen met name in de dorpen elke 'nasara' (blanke) het bekijken waard zal zijn. Ghana Eigenlijk heeft Ghana weinig introductie nodig. Wij zijn daar vorig jaar al geweest en hebben daar uitvoerig verslag van gedaan. Maar er is gelukkig nog veel meer te zien, Lake Bosumtwe, gelegen in een prachtige omgeving, apendorp Baobeng Fiema, gelegen in de middle of nowhere, waar de apen met de lokale bevolking in harmonie leven, de Wli- waterval en natuurlijk de vele kleine plaatsjes met de kleurrijke markten. Groot verschil met de overige landen: Ghana is een Engelse kolonie geweest, de sfeer is toch anders en het hele land is booming.

Actief sinds 29 Juni 2014